Dersin Adı | Hidroloji ve Su Kaynakları |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CIVE 424 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Problem çözmeAnlatım / Sunum | ||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Hidroloji ve Su Kaynakları bilimini tanıtarak su kaynaklarının geliştirilmesi ile ilgili genel bilgi vermek ve gerekli yöntemleri öğretmektir. Su kaynakları problemlerinin çözümünde; matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayarak su kaynaklarında veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazandırmak amaçlanır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Havza ve hidrolojik çevrim yağış, akarsu, buharlaşma sızma, akış, vs. gibi temel unsurların anlaşılmasını sağlar. Bu konuların su mühendisliği açısından önemini vurgulayarak istatistiksel yöntemlere başvurur. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Hidroloji ve su kaynakları mühendisliğine giriş, hidrolojik çevrim | Bölüm-1 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
2 | Hidrometeorolojik faktörler, sayısal örnekler | Bölüm-2 ;‘‘Engineering Hydrology’’ ,Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
3 | Çökmelerin oluşumu, yağış ölçümü, eksik yağış verilerinin tahmini, verilerin düzeltilmesi, sayısal örnekler | Bölüm-3: 3.1-3.3 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
4 | Yağışta kütle eğrisi, alansal ortalama yağış, sonuç hiyetograf, derinlik-alan-süre eğrisi, yoğunluk-süre-frekans eğrisi, rasyonel yöntem, olası maksimum çökelme, sayısal örnekler | Bölüm-3: 3.3-3.6 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
5 | Akış akışı, deşarj hesabı, aşama-deşarj ilişkisi, akış verilerinin yorumlanması, birim hidrograf, sayısal örnekler | Bölüm-4 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
6 | Buharlaşma ve terleme, ölçüm ve tahmin yöntemleri, evapotranspirasyonun tahmini, sayısal örnekler | Bölüm-5 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
7 | Havza, konsantrasyon zamanı, infiltrasyon, sayısal örnekler | Bölüm-6 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hidrograf analizi, birim hidrograf, sayısal örnekler | Bölüm-7 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
10 | Taşkın yönlendirme, depolama denklemi, rezervuar yönlendirme, doğal kanallarda yönlendirme, sayısal örnekler | Bölüm-8 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
11 | Hidrolojide istatistiksel yöntemler, frekans histogramı, risk analizi, olasılık dağılımı fonksiyonları, sayısal örnekler | Bölüm-9 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
12 | Rezervuarlar, rezervuar kapasitesinin belirlenmesi, sayısal örnekler | Bölüm-10 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
13 | Bir hidrolik yapının hidrolojik tasarımı, farklı parametrelerin tasarım değerleri, tasarım basamakları, Yeraltı suyu hidrolojisi, Darcy yasası, yeraltı suyu akış denklemleri, kuyu hidroliği, sayısal örnekler | Bölüm-11& 12 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
14 | Bir hidrolik yapının hidrolojik tasarımı, farklı parametrelerin tasarım değerleri, tasarım basamakları, Yeraltı suyu hidrolojisi, Darcy yasası, yeraltı suyu akış denklemleri, kuyu hidroliği, sayısal örnekler | Bölüm-11& 12 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Engineering Hydrology, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. ISBN: 9757064435 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Hydrology For Engineers, Third Edıtıon, Ray K. Linsley,Max A. Kohler, Joseph L. H. Paulhus, Mcgraw-Hill, 1982, ISBN: 9780070379565. Water Resources Engineering, Mays, Larry W, John Wiley & Sons, 2010, ISBN: 9780470460641. Applied Water Resources Engineering, Yanmaz, A. M., METU Press, 1997, ISBN: 9789757064022. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | - | |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | - | - |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | 6 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | - | ||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 16 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | |||||
2 | Karmaşık İnşaat Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya İnşaat Mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6 | İnşaat Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak İnşaat Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini İnşaat Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest